Mottagande av nyanlända i Täby kommun

Tisdag 15 november 2016

Inom alliansen i Täby har vi diskuterat att tillskriva bl a Arbetsförmedlingen och Migrationsverket och förklara våra svårigheter att ordna värdiga bostäder till de nyanlända som beviljats permanent uppehållstillstånd i Täby.

Vi har naturligtvis från Liberalerna i Täby noga övervägt vårt ställningstagande, brevets innehåll och formuleringar.

Därför uttalar det brev som nu skickas en tydlig vilja att lösa bostadssituationen och att Täby ska kunna ta emot sin andel av de nyanlända som fått permanent uppehållstillstånd.

Vi listar de bostadslösningar vi funnit och också alla de alternativa boendelösningar vi utvärderat samt beskriver de problem vi stött på inom dessa områden.

Vi pekar på behov av lagändringar och regellättnader vi behöver få till av regering och myndigheter, i första hand inom Lagen om offentlig upphandling (LOU) och Plan- och Bygglagen (PBL), för att möjliggöra bostadslösningar. Vi pratar bl a om direktupphandling och om tidsbegränsade bygglov. I grunden är det samma lösningar som Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) bett om och Stockholms stad önskat.

Vi säger också att de kortsiktiga alternativen inte är värdiga: det är inte värdigt att ta emot en nyanländ som fått permanent uppehållstillstånd, som bott på ett asylboende och erbjuda mobila hem, gymnastiksalar eller i värsta fall tält.