Stor satsning på Täbys bibliotek 2017

Onsdag 16 november 2016

citat-hans-bibliotekI en biblioteksutredning från i våras som syftade till att balansera kultur- och fritidsnämndens budget och samtidigt kunna erbjuda Täbyborna mer framtidsinriktade bibliotek, presenterades och diskuterades tre scenarier. I det mest drastiska scenariot skulle 3,6 miljoner (drygt 15 %) sparas på biblioteken och filialerna i Gribbylund, Hägernäs och Skarpäng skulle stängas. Vi liberaler sa nej till dessa tänkta besparingar och nedläggningar! I stället ville vi ha en satsning på biblioteken. Så blir det nu i budgeten för 2017.

Kultur- och fritidsnämndens budget utökas 2017 med 2,6 miljoner kronor. Närmare 2 miljoner av höjningen går till biblioteksverksamheten.

satsning-pa-tabys-bibliotek

I och med detta säkras en biblioteksstruktur av minst nuvarande omfattning och vi genomför utöver det en stor satsning på öppettider, tillgänglighet och en utökad programverksamhet. Huvudbiblioteket i Täby centrum och Näsbyparks bibliotek kommer nu även att ha söndagsöppet.

Förutom detta införs även ett system med meröppet, vilket gör biblioteken tillgängliga utöver ordinarie öppettider för exempelvis studier och läsning. Vi satsar också 1,5 miljoner på en utökad programverksamhet och på ett mer varierat mediebestånd.

liberalerna-sondagsoppet

Vi liberaler fortsätter vårt arbete för att utveckla Täby. Både på kulturområdet och på andra politiska områden. Vill du vara med och göra Täby mer liberalt? Gå med i Liberalerna.

citat-robert-bibliotek