Täbyliberalen oktober 2016

Nytt från Liberalerna i Täby

Onsdag 5 oktober 2016

Nu är årets tredje nummer av Täbyliberalen ute. Den kommer som vanligt att distribueras som bilaga i tidningen ”Mitt i Täby”, men finns givetvis att läsa även här på vår hemsida. Länk till tidningen hittar du längst ned på sidan.

I detta nummer:

Budget 2017 med liberal profil
Genom att Täby har en stark och stabil ekonomi med ett rejält överskott står kommunen, trots en dryg halv miljard i utjämningsskatt, också långsiktigt rustad inför kommande stora investeringar. En kontinuerlig översyn av kostnader och en effektivisering av organisationen möjliggör också nya budgetsatsningar. Liberalerna har bland annat drivit på för, och fått igenom, en fortsatt utveckling av förskolan och, i stället för en föreslagen neddragning av biblioteksverksamheten och stängning av ett eller flera bibliotek, tillförsel av medel för att utveckla biblioteken i Täby.

Täby bevaras och utvecklas
Täby är en attraktiv och växande kommun vilket är mycket glädjande och positivt! Mats Nordström (L), vice ordförande i samhällsbyggnadsnämnden skriver om aktuella utvecklings- och bevarandeprojekt i kommunen. Läs om allt från den nya simhallen och ridverksamhet på Löttinge gård, till medborgardialoger om Gripsvall och rokokomålningar i hönshus.

Är alla liberaler?
Jan-Åke Gunnarson, kommunalråd för Liberalerna, reder ut liberalismens grundvärden och vägledande principer. Är verkligen alla liberaler så som det sägs?

Rädda den personliga assistansen
Varje människa ska ha frihet att bestämma över sitt eget liv. Liberalerna har därför varit pådrivande i flera viktiga reformer för personer med funktionsnedsättning, inte minst gällande lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) och rätten till personlig assistans. Reformen har inneburit stora framsteg i arbetet med full delaktighet och jämlikhet för personer med funktionsnedsättningar. När regeringen nu vill skära ner på stödet till dessa människor tar Liberalerna strid för varje människas frihet att forma sitt eget liv.

Nej till vänster och höger i välfärden
Johannes Sjölund, ordförande i LUF Täby-Danderyd, skriver om välfärdsbolagen. Står den stora striden som vi alla ska fokusera på mellan vinst och vinstförbud, eller finns det annat som är viktigare att tänka på?

Läs Täbyliberalen som PDF i din mobil, surfplatta eller dator.