Liberal seger: Bibliotekshuset byter namn till Täby kulturhus

Onsdag 14 juni 2017

Förra året beslutades en renovering av bibliotekshuset. I och med att det nu renoveras och kommer vara klart hösten 2017 beslutade kultur- och fritidsnämnden om att döpa om bibliotekshuset till Täby Kulturhus.

– Att döpa om bibliotekshuset till Täby Kulturhus har varit en hjärtefråga för mig och Liberalerna i många år. Därför är det mycket glädjande att det nu är beslutat. Kulturhuset kommer bli en samlingsplats för kulturen i Täby där yngre och äldre kommer kunna samsas kring böcker, konst och musik, säger Robert Stopp (L), ordförande för kultur- och fritidsnämnden.

För att förstärka området vid Kulturhuset som en samlingsplats för kulturen blir det även en mötesplats för unga som kommer heta Esplanad.

– I kulturhuset kommer Esplanad ligga som är en jämställd mötesplats för ungdomar. Det kommer knyta an till kulturhuset och finnas alltifrån studieplatser till café där unga kan mötas och samverka. Detta är ett led i att göra Täby till en kulturkommun. Vi behöver mer kultur i Täby, inte mindre, avslutar Robert Stopp (L).