Liberalerna Täby tar ställning i partiledarfrågan

Torsdag 8 juni 2017

Efter ett extrainsatt medlemsmöte och medlemsomröstning har Liberalerna i Täby beslutat ställa sig bakom Jan Björklund till att fortsätta som partiledare. Men Liberalerna Täby framhåller att de hade önskat en längre tidsplan och process.

– Liberalerna i Täbys grunduppfattning är att den ursprungliga processen och tidsplanen borde ha fått ha sin gång. Främst eftersom den påskyndade processen begränsar interndemokratin. Men eftersom vi var tvungna att förhålla oss till verkligheten valde vi att ha ett extrainsatt medlemsmöte för att tillvarata medlemmarnas åsikter. Utfallet av mötet blev att vi väljer att ställa oss bakom Jan Björklund till att fortsätta som partiledare. Han är en duktig politiker och ledare med en tydlig socialliberal hållning, säger Lars Lindberg, ordförande för Liberalerna i Täby.

Partiordförande och partistyrelse väljs vartannat år på partiets landsmöte. I år är landsmötet mellan 17-19 november. Där tas också beslut om den politik som partiet ska driva framöver.

– Nu är det viktigt att vi håller två tankar i huvudet samtidigt. Parallellt med den pågående diskussionen om partiledare måste vi fortsätta driva vår politik och prata med medborgare och väljare. Det ena får inte överskugga det andra men vårt primära fokus är Täbyborna och vi kommer fortsätta kämpa för dem, avslutar Lars Lindberg.

Kontakt:
Joel Furvik