Hans Ahlgrens nyhetsbrev Juni 2017 – Birgitta eller Jan?

Liberalerna gör Täby bättre

Onsdag 14 juni 2017

unnamed

Mycket har hänt både i Täby och i världen sedan mitt senaste nyhetsbrev. I de nederländska och franska valen har demokratiska och liberala krafter samlat sig och gjort bra val och har på så sätt hejdat ytterlighetspartiernas tillväxt. Det är hoppingivande!

På lokalplanet har vi tagit över kontraktet på Täby Park Hotell vilket gör att vi nu kan ta vårt ansvar för de nyanlända med uppehållstillstånd. Det har också under våren blivit klart att Roslagsbanan förlängs till T-centralen via Odenplan.

Med en vecka kvar till vår svenska midsommar kommer här mitt Nyhetsbrev som den här gången handlar om ”partiledarstriden” inom vårt parti, förskolorna i Täby, Täby kulturhus och det välförtjänta priset till ”Team Nordmark”.

Jan Björklund eller Birgitta Ohlsson?

Den 1 juni briserade nyheten att Birgitta Ohlsson står till förfogande för att väljas till partiledare vid landsmötet i november. Sedan dess har det spekulerats fritt i media om hur processen ska utvecklas och hur stort stöd varje kandidat har. Stockholms länsförbund ändrade sin ursprungliga tidplan och bad kommunföreningarna i länet att inkomma med nomineringar inom en vecka, d.v.s. till den 8 juni. Trots att jag personligen och Liberalerna i Täby som förening var kritiska till den påskyndade processen valde vi att ha ett snabbinkallat medlemsmöte med tillhörande medlemsomröstning. Utfallet av mötet blev att Täbyliberalernas grunduppfattning är att den ursprungliga processen och tidsplanen borde ha fått ha sin gång. Den påskyndade processen är olycklig då den begränsar interndemokratin och riskerar onödig splittring inom partiet, länet och kommunföreningarna. Men, om det skulle bli en avgörande omröstning på Länsförbundets styrelsemöte på kvällen den 8 juni, ville vi också ta ställning. Medlemsmötet och styrelsen i Täby valde efter en omröstning att ställa sig bakom Jan Björklund som fortsatt partiledare. Björklund fick drygt 60 % av rösterna.

Länsförbundets styrelse, där jag ingår, valde sedan att inte nominera någon av de två huvudkandidaterna, primärt därför att kommunföreningarna i länet var väldigt delade i sin uppfattning om vilken kandidat de förordade. Ett bra beslut. Nu får valberedningen arbeta på i lugn och ro för att slutligen föreslå den kandidat som de anser bäst lämpad att leda partiet de kommande två åren. Det avgörande beslutet tas av ombuden på Landsmötet i november.

Rätt hanterat, hoppas och räknar jag med att vi kan gå stärkta ur det här. Mitt primära fokus är Täbyborna och vi kommer fortsätta kämpa för dem och för ett ännu bättre Täby!

Hur står sig Täbys förskolor?

De senaste åren har vi kämpat för att det ska finnas både kommunala och privata förskolor och att samtliga förskolor i Täby ska hålla hög kvalitet. Täby arbetar aktivt med tillsynsbesök av de privata utförarna, de senaste året har samtliga besök varit oanmälda. Alla förskolor ska också arbeta med systematiskt kvalitetsarbete. Min och vår bedömning är att tillsynsarbetet och förskolornas eget kvalitetsarbete sammantaget fungerar mycket bra. Av drygt 50 granskade förskolor under 2016 så var det endast fem av dessa som fick en anmärkning. Två av dessa fem fick ett mer allvarligt föreläggande. Att då hävda att förskolan i Täby håller låg nivå och att det under 2016 kom larmrapporter om förskolan blir väldigt märkligt och är inte heller korrekt.

Trots en generellt hög nivå bland Täbys förskolor så är det alltid några som inte lyckas till 100 % med sitt uppdrag. Det är olyckligt men också oundvikligt. I sådana situationer är det viktigt med en tät dialog mellan utförarna och kommunen för att så snabbt som möjligt se till att bristerna åtgärdas och säkerställa att varje barn får en trygg miljö att vistas i. Vi liberaler kommer alltid att värna att alla barn ska ha samma förutsättningar att lyckas i livet. För att nå dit är en bra förskola ett viktigt fundament!

Ett namnbyte från huvudbiblioteket till Täby kulturhus – spelar det någon roll?

En av liberalernas och mina hjärtefrågor i Täby är kulturen. Kulturen har en möjlighet att inkludera och välkomna människor till en helt ny värld av möjligheter. Bibliotek och ger alla tillgång till böcker och öppnar därmed upp för nya upptäckter i litteraturens fantastiska värld. Nu byter vi namn och går från huvudbibliotek till Täby kulturhus.

I och med den renovering som nu pågår så får vi nya ytor och fler möjliga mötesplatser i kulturhuset. Bland annat kommer det finnas ny musikstudio, hörsal för att spela teater och en ny biblioteksdel med både studieplatser och café. Dessutom kommer kulturhuset inrymma en ny mötesplats för ungdomar, Esplanad, där de kan träffas, umgås och utveckla sina kreativa intressen. Förhoppningsvis kommer det i framtiden även finnas en yta för mindre konstutställningar. Kulturskolan kommer även ha sin verksamhet i kulturhuset.

Framåt vill vi se fler satsningar på kulturen i Täby. Biblioteken bör tillgängliggöras ytterligare, möjligheterna för en kulturarena bör utredas och kulturskolan måste utvecklas. Den kommunala kultur- och musikskolan är viktig för att uppmuntra och utveckla ett kulturellt intresse bland våra yngre medborgare. Därför bör den kommunala musikskolan bevaras och utvecklas så att den håller hög kvalitet och kan samverka med andra delar av samhället såsom skolan och civilsamhället.

”Team Nordmark” – en mycket värdig vinnare av Täby kommuns pris 2016

På nationaldagen var jag priviligierad och fick dela ut Täby kommuns pris mot rasism, diskriminering och intolerans för 2016 i en ceremoni på Karby gård. Priset gick i år till ”Team Nordmark”, dvs till Mikael Nordmark och hans son Hugo samt de som stöttat dem. Hugo som i dag är 8 1/2 år behöver hjälp dygnet runt.

När jag träffade Mikael inför nationaldagen blev jag djupt berörd av hans historia.

Första maratonet”Team Nordmark” deltog i var Stockholm Maraton. Hugo njöt i fem timmar. Mikael Nordmark bestämde sig för att starta ett eget lopp. Det gick av stapeln 2014. Året efter etablerades ”Glädjeruset”, en tävling i Täby på 5 eller 10 km, med fokus på löparglädje och där alla kan vara med oavsett hur man springer eller vilket ekipage som behövs! I år går loppet den 26 augusti med start i Hägernäs. Jag planerar att delta och hoppas att fler gör det! Målsättningen är att det skall bli 1000 deltagare. Anmälningsavgifterna kommer gå till RBU, ”Riksförbundet för rörelsehindrade barn och ungdomar.”

Under ungefär samma tid och på 4 1/2 år har Mikael, tillsammans med en barndomsvän från Gällivare också drivit upp ett eget assistansföretag, ”God assistans”, som i dag har 1200 anställda och omsätter över 200 miljoner!

”Team Nordmark” är en mycket värdig vinnare av ”Täby kommuns pris mot rasism, diskriminering och intolerans” 2016.

Vill du kandidera till kommunfullmäktige eller landstinget för Liberalerna?

Den 1 mars öppnade möjligheten att nominera dig själv eller någon annan till att kandidera till kommunfullmäktige eller landstinget. Om du vill kämpa för en liberal samhällsutveckling lokalt, regionalt eller nationellt rekommenderar jag dig att nominera dig själv eller någon annan du känner. Valsedlarna kommer sedan att fastställas i slutet av året och föregås av rådgivande omröstningar. Läs mer här: http://stockholm.liberalerna.se/kandidat.

PS För att också kunna rösta i de rådgivande omröstningarna för kommunfullmäktige och landstingsfullmäktige måste du bli medlem i Liberalerna senast 16 juli. Läs mer om hur du blir medlem på: www.liberalerna.se/bli-medlem DS

Liberalerna gör Täby bättre!

Vi gör det i första hand genom att driva igenom vår politik och våra förslag. Ibland är det också nödvändigt att balansera andra partiers inflytande och säga nej till förslag som vi Liberaler inte kan ställa upp på.

Jag heter Hans Ahlgren och känner en stor glädje över att som gruppledare få vara med att och driva liberal politik i Täby. Som liberal tror jag på individens möjligheter, främjandet av mångfald, marknadsekonomi och ett socialt ansvar.

Trevlig sommar! Hans

Nyhetsbrevet kommer mest att handla om aktuella politiska frågeställningar i Täby. Du får gärna tipsa andra om brevets existens, jag ser gärna fler prenumeranter. Om du byter e-postadress är jag glad om du meddelar din nya. Jag försöker svara på alla mail och telefonsamtal. Vår hemsida har adressen www.taby.liberalerna.se . Vänligen, Hans Ahlgren, hans.ahlgren@liberalerna.se. Tfn 076-643 9623.