Hans Ahlgrens nyhetsbrev juni 2018

Med både hjärta och hjärna i Täbypolitiken

Tisdag 19 juni 2018

Nyhetsbrev juni 2018

Fotbolls-VM är i gång. Sverige fick en bra start mot Sydkorea och tog tre viktiga poäng. Härligt! Den senaste månaden har vi bland annat släppt vårt valprogram där vi med vår liberala utgångspunkt tagit fram ett, som vi tycker, genomarbetat valprogram som vi ser fram emot att gå till val på. Vi har också berättat för Täbyborna om hur vi vill se framtidens Täby kyrkby och vikten av ett tillgängligt friluftsliv. Om detta kan ni läsa mer om i detta nyhetsbrev.

På fredag är det midsommar, sen väntar Almedalsveckan och efter det en kort ledighet innan vi är igång igen med ett intensivt valarbete som förhoppningsvis ska resultera i ett bra valresultat den 9 september.

Nu har vi släppt vårt valprogram!

Med tre månader kvar till valet släppte vi vårt valprogram. Med den överordnade valslogan ”Med både hjärta och hjärna i Täbypolitiken”, som på ett bra sätt beskriver vår politik, har vi ringat in fem områden som vi tycker är särskilt viktiga för Täbys utveckling. Förutom utbildning (förskola och grundskola) och kultur och fritid, där vi har ordförandeposterna i respektive nämnd, fokuserar vi på stadsbyggnad, äldreomsorg och integration. När Täby växer är det viktigt att det samtidigt också förblir trivsamt och att framkomligheten i trafiken förbättras. Antalet äldre kommer öka de kommande åren och då behöver vi utveckla äldreomsorgen med fler och bättre boenden samt fler aktiviteter så att det blir möjligt för människor att leva livet hela livet. Till sist behöver vi också ge goda förutsättningar till alla de som kommit hit i samband med flyktingkrisen att komma in i samhället. Det är viktigt att nyanlända snabbt lär sig svenska och kommer in på arbetsmarknaden. Mer om hur vi vill göra Täby bättre kan ni läsa i vårt valprogram som ni hittar här: https://taby.liberalerna.se/liberalerna-tabys-valprogram-2018/

Täby kyrkby ska fortsatt vara trivsamt

Nu har planeringen för framtidens Täby kyrkby börjat. Först ut är centrum där det planeras för utveckling av skolorna, möjlighet för förbättrad service och bostäder. Även om det är tidigt i processen vill vi liberaler redan nu slå fast var Liberalerna står i frågan om kyrkbyns utveckling. Vi vill ha ett trivsamt kyrkbyn även i framtiden. Vi är positiva till att centrumet utvecklas med mer service, fler butiker, caféer och restauranger. Däremot anser vi att en så stor exploatering som upp till 400 bostäder, som förslaget möjliggör just nu, är fel väg att gå. Istället för storskaliga flerbostadshus vill vi se en lägre exploateringsgrad med varierad bebyggelse. Vi vill också flytta biblioteket till centrum och öppna en mötesplats för ungdomar, något som saknats sedan Runan stängdes för några år sedan. Vi vill också bevara grönområden som Täbyberg, skapa en bättre framkomlighet och rusta upp skolorna i kyrkbyn. Mer om våra tankar hittar du här: https://taby.liberalerna.se/taby-kyrkby-ska-fortsatt-vara-trivsamt/

Bättre förutsättningar för föreningar att verka och utvecklas i Täby.

Det senaste två månaderna har jag och mina kollegor Camilla Ifvarsson, kommunalråd, och Robert Stopp, ordförande kultur- och fritidsnämnden, träffat ett antal av Täbys föreningar för att lära oss mer om deras förutsättningar och verksamheter. Föreningslivet är viktigt för Täby. Det skapar möjligheter till nya bekantskaper och är en viktig del av Täbys utveckling. När många flyktingar kom till Sverige och Täby gjorde föreningslivet enastående insatser för att hjälpa de nyanlända i sin etablering och integration. Vi vill ha ett fortsatt starkt föreningsliv i Täby och har därför tre förslag:

• Inför en arrangemangspeng för att stödja föreningar som vill arrangera större aktiviteter.
  • Hyror och avgifter för föreningar ska hållas på en rimlig nivå.
  • Täby kommun ska ta hjälp av civilsamhället vid krissituationer.

Rusta upp Ensta friluftsområde!

Friluftslivet är viktigt för Täbyborna. Jag brukar själv ta en löparrunda tre gånger i veckan och en sväng på Täby Rehabs gym till helgen. Under mandatperioden drev Liberalerna fram ett offensivt friluftsprogram som syftar till att rusta, tillgängliggöra och utveckla friluftslivet i Täby. Nu vill vi också utveckla Enstaområdet till en härlig samlingsplats för kultur- och friluftslivet för alla Täbybor med en krog i huvudbyggnaden, låta kulturen vara kvar i den gamla flygelbyggnaden och bygga en ny tillfällig motionsgård med samlingsrum. Vi har också ett flertal andra förslag om hur friluftslivet ska utvecklas, det kan du läsa mer om här: https://taby.liberalerna.se/friluftslivet-taby-ska-vara-lattillgangligt-och-inbjudande/

Följ mig på Facebook

Sedan i höstas har jag även en sida på facebook. Där kan ni följa mig mer löpande med updateringar några gånger i veckan. Jag brukar reflektera över politik i allmänhet och Täbypolitiken i synnerhet och kring intressanta besök och möten. En och annan musikfavorit lär också dyka upp. Här hittar ni min sida: https://www.facevook.com/kommunalrad/

Jag heter Hans Ahlgren och känner en stor glädje över att som gruppledare få vara med och driva liberal politik i Täby. Som liberal tror jag på individens möjligheter, främjandet av mångfald, marknadsekonomi och ett socialt ansvar.

Bästa hälsningar,
Hans