Bevara läktarbyggnaden på Täby galopp!

Insändare

Måndag 2 juli 2018

Vi vill att Täby utvecklas på ett trivsamt sätt med respekt för vår historia och de kvaliteter som redan finns. En av dessa kvaliteter är läktarbyggnaden från Täby Galopp-tiden. Sedan invigningen av Gustav VI Adolf 1960 har Galoppen blivit en del av Täbys kulturarv, något som Liberalerna vill värna nu när nya stadsdelen Täby Park byggs.

Vi vill att läktarbyggnaden bevaras och utvecklas till ett trivsamt och spännande kultur- och nöjesnav i den nya stadsdelen. En plats för täbybor och besökare. Det skulle kunna bli en kulturarena med plats för exempelvis konsthall, möteslokaler för föreningslivet, boulehall och mässarrangemang. Restauranger och caféer kan vara hjärtat i läktarbyggnaden.

Det finns många täbybor som kan berätta om tiden på Galoppen och dessa berättelser och insamlade föremål skulle kunna bidra till ett museum eller dokumentationscentrum i läktarbyggnaden.

Byggnaden skulle kunna bli ett besöksmål som gör det nya området Täby Park välbesökt och omtalat redan nu. Något vi skulle vara stolta över nu och under många år framöver.

Mats Nordström (L), vice ordförande stadsbyggnadsnämnden