Vad händer i kultur- och fritidsnämnden i Täby?

Ordförande Robert Stopp rapporterar från nämndens senaste möte

Torsdag 23 mars 2017

Renoveringsprojekt

Den här mandatperioden är det mycket som skett inom både kultur och fritidsområdet. Bland annat ser vi just nu en upprustning av biblioteken, vi har byggt ut vikingavallen, en ny simhall är på väg och vi har satsat mer på Tibbleteatern än vad som förut har gjorts. Men mer kommer ske och när vi tidigare i veckan hade nämndmöte fick vi politiker bland annat förklarat för oss hur arbetet i nämnden går. Detta tänkte jag redogöra för nedan.

Ny satsning med nattvandringar

Vår kommunpolis Jan Berlin informerade om trygghetsläget i Täby. I allmänhet är det lugnt men dock ökar villainbrotten vilket är oroande. Kommunpolisen uppmanar oss att verka för att fler vuxna nattvandrar på helgerna. I och med den nya överenskommelsen mellan kommunen och polisen kommer kommunen under året starta igång egna nattvandringar för att få fler vuxna i vår kommun att nattvandra.

Mer aktivitet på Täby Torg

Under året avsätts ytterligare aktivitetspengar för Täby Torg. Bland annat kommer det från april 2017 vara marknad på Täby torg en lördag i månaden med småföretagare runtom Täby och Stockholms län. Vi hoppas såklart att det blir mer aktiviteter på torget under våren och sommaren. Första datumet för marknaden är 29 april

Hög kvalitet i Täby musikskola

Det genomfördes en undersökning bland de fria musikskolornas elever och föräldrar om vad de tycker om verksamheterna. Undersökningen visade att eleverna och deras föräldrar är mycket nöjda med verksamheterna. Något som är tydligt i undersökningen är att eleverna uppskattar närhet till musikskolorna.

Valborgsfirande i Täby

Valborgsfirande för ungdomar arrangeras på Gribbygård. Skolavslutningsveckan med tillhörande evenemang är planerade till Täby Torg.

Utdrag från årsredovisningen för 2016

– Budget 125,6 MSEK (4 % av kommunens totala kostnader)
– Föreningsbidrag 7,1 MSEK
– ”Idrottstränings”-aktiviteter för barn & ungdom 66 556 st.
– Antal badbesök (Tibble & Norskogen) 150 576.
– 2274 elever i kulturskolan.
– 613 939 besökare på alla Täbys Bibliotek.
– Antal boklån per invånare 6,6st.

Robert Stopp

Robert Stopp (L), Ordförande kultur- och fritidsnämnden.

Om du är nyfiken på kulturen i Täby, tryck här.