Täbyliberalen Mars 2017

Nytt från Liberalerna i Täby

Onsdag 8 mars 2017

Nu är årets första nummer av Täbyliberalen ute. Den kommer som vanligt att distribueras som bilaga i tidningen ”Mitt i Täby”, men finns givetvis att läsa även här på vår hemsida. Länk till tidningen hittar du längst ned på sidan.

I detta nummer:

Liberalernas relation till Sverigedemokraterna
Gruppledaren tillika kommunalrådet Hans Ahlgren förklarar varför det aldrig kommer bli aktuellt för oss liberaler att samarbeta med SD, varken på riksplanet eller i Täby.

Liberal utbildningspolitik leder till framgång
Att utbildningspolitik är viktigt för oss liberaler är känt sedan länge. Jan Björklund genomförde en mängd reformer under sin tid som utbildningsminister och även här i Täby brinner vi för skolan och har målet att Täby ska ha Sveriges bästa skola. Camilla Ifvarsson, ordförande i Barn- och grundskolenämnden, förklarar vilka ytterligare satsningar vi vill genomföra i Täby och hur vi når målet att ha Sveriges bästa skola.

Halvtid inom kultur- och fritid
För Täbyborna är möjligheten till kultur- och fritid viktigt. Detta yttrar sig bland annat i den uppmärksamhet och det stöd vi upplevde när vi förra året drev igenom bibliotekssatsningen. Men det är inte den enda satsningen som gjorts inom området den senaste mandatperioden. Kultur- och fritidsnämndens ordförande, Robert Stopp, berättar vilka satsningar som skett inom kultur- och fritidsområdet sedan han intog ordförandeposten efter valet 2014.

Skolmaten som attraktionskraft
Människor blir mer och mer medvetna om vad det är för mat de stoppar i sig och specialkost/önskekost blir allt vanligare och vanligare i den Svenska skolan. Att elever tycker att skolmaten är äcklig har tycks ha blivit en del av en kultur. Petter Norrthon, lärare och ledamot i barn- och grundskolenämnden, skriver om varför vi måste bryta en sådan kultur och hur vi bär oss åt för att göra detta.

Satsa på lärarna
LUF Täby-Danderyd skriver om lärarlönerna och varför vi måste fortsätta satsa på lärarna.

Läs TäbyLiberalen som PDF i din mobil, surfplatta eller dator.