Liberalerna och Alliansen fortsätter satsning på förskolan i Täby

Fredag 17 februari 2017

Under hösten 2016 beslutade Barn- och grundskolenämnden efter Liberalernas initiativ att höja förskolepengen med 1,4 %, göra en extrautbetalning för 2016 och tillskjuta 5,9 miljoner kronor till förskolan för att täcka sommarmånaderna. I samband med det lovade vi även att se över den fördelningsmodell som innebär att förskolor som anställer förskollärare får extra medel. Efter att det nu är gjort väljer Liberalerna att tillsammans med övriga alliansen justera kraven efter rådande förutsättningar för att få en sådan ersättning och att höja det belopp som tilldelas de förskolor som når kraven om 16 barn per legitimerad förskollärare (innan förändringen gjordes var det 14 barn per förskollärare som gällde för att få extraersättning).

– Eftersom förskollärare är ett av de största bristyrkena idag har vi märkt att förskolorna har svårt att nå de krav som vi politiker har satt och därför väljer vi nu att göra reglerna mer generösa så att fler förskolor skall kunna få extra medel. Vi väljer också att höja ersättningen för att öka incitamenten att nå kraven för extra ersättningen och på så sätt höja kvalitén i förskolan, säger Barn- och grundskolenämndens ordförande och kommunalrådet Camilla Ifvarsson (L).

Beslutet om höjning av förskolepengen fattades på Barn- och grundskolenämndens sammanträde torsdag den 16/2 och förändringen börjar gälla den 1 mars 2017.