Ny reduktionsplikt – en liberal budgetvinst för klimatet
Tisdag 27 augusti 2024
Klimatet är en av Liberalernas viktigaste frågor. Idag presenterar Liberalerna i regeringen att reduktionsplikten höjs, så att klimatutsläppen från fordonstrafiken minskar. Samtidigt sänker vi bränsleskatterna för att se till att priset vid pump blir oförändrat.
Liberalerna tar nu steg för att Sverige klarar sin del av EU:s klimatmål (ESR-målen), med politik som har bred politisk förankring och sätter Sverige på en hållbar väg framåt för minskade utsläpp. Det här är en liberal budgetvinst för klimatet.
OM FÖRSLAGET
Idag presenterar regeringen och Sverigedemokraterna ett åtgärdspaket som innebär att vi väntas nå ESR-målet till 2030 samtidigt som vi sänker skatten på drivmedel för att få lägre drivmedelspriser.
Vi uppnår det genom att justera reduktionsplikten från 6 till 10 procent, samt att vi nu möjliggör att man som drivmedelsleverantör får tillgodoräkna sig el från publika laddstationer för att uppfylla reduktionsplikten, och genom att vi kompenserar för prispåslaget från den nya reduktionsplikten.
FRÅGOR & SVAR
Vad är viktigt för Liberalerna?
Att utsläppen minskar på ett effektivt och hållbart sätt, med bred politisk förankring.
Varför går regeringen fram med förslaget?
För att vi behöver nå våra klimatmål, men på ett sätt så att hushållen inte pressas. Den förra regeringens klimatpolitik hade ingen folklig legitimitet eller politisk hållbarhet, och satte stor press på hushållens ekonomi.
Vad är ESR-målet?
Det är ett av EU:s klimatmål som inkluderar utsläppen från bland annat vägtransporter, arbetsmaskiner och jordbruk. Sverige har åtagit sig att minska utsläppen i den så kallade ESR-sektorn med 50 procent 2030 jämfört med 2005.
Varför har ni inte gjort det här tidigare?
Det finns ett par anledningar till det – bland annat har EU gjort regeländringar som gör att el inkluderas i reduktionsplikten, vilket innebär att mindre biodrivmedel behövs för att uppfylla en viss reduktionsnivå.
Vi är också nu i en situation där marknaden för biobränsle verkar vara i bättre balans och vi därmed har råd att öka inblandningen utan de stora priseffekter vi sett tidigare.
Vad menar ni med att el kan inkluderas i reduktionsplikten och vad får det för effekter?
Reduktionsplikten är ett krav på drivmedelleverantören, det vill säga att man ska reducera utsläppen med en viss procent per energienhet. Det spelar ingen roll vilket drivmedel man använder så länge utsläppen minskar med den procent som reduktionsplikten stipulerar. Det vi nu säger är att drivmedelleverantörer (exempelvis bensinmackar) får tillgodoräkna sig el som säljs genom publika laddstolpar när de räknar ut hur mycket de reducerar sina utsläpp. Så om de säljer mer el innebär det allt annat lika att de behöver blanda i mindre biodrivmedel. Det innebär två saker: 1) att bensinmackar får en ökad drivkraft till elektrifiering, ex installera nya laddstolpar, 2) att effekten på drivmedelspriser kan bli lägre om el är ett billigare sätt att uppfylla
reduktionskraven.
Kommer ni nå EU:s andra klimatmål?
Vi arbetar för att nå alla våra klimatmål. Just det här förslaget möjliggör att vi når ESR-målet till 2030. Sedan arbetar vi med andra förslag för att nå de andra klimatmålen, bland annat byggandet av ny kärnkraft för att få tillräckligt med fossilfri
el till elektrifieringen.
Vilket utsläppsgap har ni räknat med till 2030 och hur har ni kommit fram till det?
Naturvårdsverkets huvudscenario är 1 miljon ton i utsläppsgap fram till 2030 (om man räknar med tidigare ackumulerade utsläpp). Den nya reduktionsplikten tillsammans med de sänkta bensinskatterna beräknas sänka utsläppen med drygt 2,2 miljoner ton 2025-2030. På så sätt räknar vi med att nå ESR-målet 2030 med marginal.
Men Naturvårdsverkets alternativscenario säger ju 9 miljoner ton i gap. Det når ni inte?
Vi når ESR-målet med marginal om man tittar till huvudscenariot. Men absolut, i det här finns betydande osäkerheter, bland annat har ju Naturvårdsverket ett alternativscenario med utsläppsgap på 9 miljoner ton. Nu får vi ju följa det här och se hur utvecklingen blir. I BP24 räknade man med ett ackumulerat underskott på 10 miljoner ton. Varför bedöms underskottet vara bara 1 miljoner ton i år? Det finns flera anledningar till det. Bland annat att prognoser över utsläppsminskningar jämfört med förra året på att den fossila drivmedelsanvändningen har minskat mer än vad myndigheterna tidigare bedömt skulle bli fallet.
Hur mycket ökar de sänkta drivmedelsskatterna utsläppen och hur mycket sänker reduktionsplikten utsläppen?
Den nya reduktionsplikten beräknas leda till minskade utsläpp på drygt 3 miljoner ton 2025-2030. De sänkta drivmedelsskatterna beräknas öka utsläppen med knappt 1 miljon ton 2025-2030. Såklart är beräkningarna osäkra, men netto blir det då en
minskning på drygt 2 miljoner ton 2025-2030.
Varför justerar ni upp nivåerna i reduktionsplikten som ni varit så kritiska till?
Det här förslaget skiljer sig från den tidigare rödgröna reduktionsplikten på flera avgörande punkter: För det första är den betydligt lägre, 10 procent jämfört med 30,5 procent som var nivån för diesel 2022. Nivån kommer inte heller höjas successivt så som den gjorde med den tidigare reduktionsplikten, den skulle legat på hela 66 procent för diesel år 2030 (och 28 procent för bensin). Den här varianten blir mer teknikneutral. Tidigare kunde man endast sänka utsläppen genom att blanda in dyrt biobränsle, nu kan man även göra det genom elektrifiering.
Framför allt har vi utformat den här åtgärden på ett sätt så att hushållen kompenseras eftersom vi samtidigt sänker skatten på drivmedel. Om skattesänkningen får fullt prisgenomslag blir det faktiskt billigare att tanka – samtidigt
som vi når EU:s ESR-mål.
Gör ni det här för att få ut pengarna från EU:s coronafond?
Nej. Vi håller på att avsluta förhandlingar med kommissionen om Sveriges återhämtningsplan. Vi kommer återkomma inom kort med besked, men vi kan säga så mycket som att våra diskussioner går ut på att ersätta reduktionsplikten i återhämtningsplanen och att vi har gott hopp om att få ut hela summan på 40 miljarder. Värt att understryka är att det inte finns någon risk att Sverige förlorar 40 miljarder kronor. Det har heller aldrig funnits en sådan risk, då reduktionsplikten endast utgör en liten del av Sveriges återhämtningsplan (det är bara en av 57 åtgärder som ligger i planen). Detta är något som Socialdemokraterna, som utformade Sveriges återhämtningsplan, är fullt medvetna om.
Innebär höjningen av reduktionspliktsnivåerna att vi når våra klimatmål?
Innebär inte skattesänkningarna att ESR-åtagandet blir svårare att nå?
Den samlade bedömningen av de åtgärder som föreslås i budgeten är att ESR-åtagandet nås och där spelar justeringen av reduktionsplikten en stor roll. För att nå våra klimatåtaganden behöver vi även värna om den folkliga acceptansen. Skattesänkningarna ökar visserligen utsläppen men det viktiga är att vi nu når vårt ESR-åtagande på ett sätt som inte lägger en för tung börda på hushåll och företag.