Täby tredje bästa skolkommunen i Stockholms län – fortsatt utveckling av Täbys skolor

Torsdag 5 oktober 2017

Tidigare idag presenterade Lärarförbundet sin ranking över landets alla skolkommuner. Av samtliga kommuner i Stockholms län landade Täby kommun på en stark tredje plats. Jämfört med den mätning som genomfördes 2016 ökade Täby en placering bland kommunerna i Stockholms län.

– Vi ska vara väldigt stolta över Täbys fina skolor. Vi har länge vetat att vi har bra skolor och vi är den kommun i Stockholms län som har högst andel elever i årskurs 9 som går ut med godkänt i alla ämnen, säger Camilla Ifvarsson (L), ordförande barn- och grundskolenämnden.

Finns mer att göra för Täbys skolor

Trots att Täby klättrar en placering bland kommunerna i Stockholms län halkar vi i den nationella mätningen ner från 76e plats till 84e jämfört med 2016.

– Även om vi har bra skolor finns det fortfarande saker att göra. Jag och Liberalerna vill se ytterligare satsningar på kompetenshöjande insatser för lärarna, ökade satsningar på arbetet mot psykisk ohälsa och fortsatt arbete för en likvärdig skola där varje elev får möjlighet att utvecklas utifrån sina förutsättningar, avslutar Camilla Ifvarsson (L).

Mer om undersökningen kan du läsa här

Vill du veta mer om vad vi tycker om Täbys skolor finner du det här.