Sverigeförhandlingen helt klar: ”Nu börjar nästa fas i Täbys framtida expansion”

Fredag 21 april 2017

I slutet av mars offentliggjordes de överenskommelser som Sverigeförhandlingen kommit överens om tillsammans med Stockholms läns landsting och ett antal kommuner. Ett av de projekt som ingick var en förlängd Roslagsbana till T-centralen via Odenplan. Idag undertecknades avtalen av alla parter.

– Äntligen är vi i hamn med denna satsning som kommer betyda mycket för Täbyborna. Det ger både Täbybor och näringslivet i Täby ökade pendlingsmöjligheter till och från City när restidsnyttan ökar ordentligt och när det går anknytningar direkt till T-centralen och Odenplan utan byten. Nu börjar nästa fas i Täbys framtida expansion, säger Hans Ahlgren (L), kommunalråd och gruppledare.

Kommunerna som ingår i överenskommelsen med staten och Sverigeförhandlingen åtar sig att betala ungefär 24 % av kostnaderna. I Täbys fall är det omkring 914 miljoner kronor.

– Självklart är det mycket pengar men sett till vad vi får är det värt varenda krona. Får förhoppningen är att kunna hitta medfinansiärer då det är fler än kommunerna som kommer vinna på den här överenskommelsen, säger Hans Ahlgren (L).

Förutom kollektivtrafik- och bostadssatsningar innehåller överenskommelserna även cykelsatsningar där staten är medfinansiärer.

– I en så expansiv kommun som Täby där många pendlar över kommungränserna är det viktigt att hitta alternativa resvägar för de som bor och jobbar inom kommunen för att motverka stopp i trafiken. Då är cykelvägar ett bra alternativ, dessutom är det bra för miljön. Samtidigt måste vi planera dessa så de inte stör bil- och kollektivtrafiken, avslutar Hans Ahlgren (L).