Hans Ahlgrens nyhetsbrev för maj 2017

Liberalerna gör Täby bättre

Fredag 12 maj 2017

unnamed

Sedan mitt senaste nyhetsbrev har påsken passerat och vi har flyttat in i det nya kommunhuset. Kommunhuset är i grunden Täbybornas hus och därför känns det bra att det ligger väl tillgängligt i Täby Centrum. Skulle du vara intresserad av att se hur det nya kommunhuset ser ut invändigt är du välkommen att höra av dig till mig så bjuder jag på en kaffe och en rundtur. Möjligen diskuterar vi lite politik också.

Avtalen om Roslagsbanans förlängning är nu påskrivna. Genom att vi åtar oss att bygga bostäder så kommer vi få bättre anslutning till city via Odenplan med möjligheter till byten därifrån och också motsvarande möjligheter omvänt till Täby. Nu arbetar vi för att också få till en förlängning av Roslagsbanan till Arlanda och en bättre koppling västerut, till bl a Kista.

Ökad trygghet för Täbyborna

Som jag skrev om i det senaste nyhetsbrevet har jag och min kommunalrådskollega Camilla nu besökt verksamheter i Täby som arbetar med trygghet. Vi har bland annat besökt och åkt med Grannsamverkansbilen, kvälls-/nattvandrat i Gribbylund och besökt polisen i Täby centrum. Täby är i grunden en trygg kommun där antalet brott minskar. Undantaget är bostadsinbrott. Många Täbybor känner ändå en oro. Det finns också mer vi kan göra både nationellt och lokalt här i Täby för att öka medborgarnas känsla av trygghet. Liberalerna har tagit fram ett nationellt program för ökad trygghet där bättre förutsättningar för polisen är avgörande. Lokalt kan vi förbättra belysningen på upplevt otrygga platser, öka antalet fältassistenter och också uppmuntra andra vuxna att vara ute bland våra ungdomar på kvällarna.

Goda resultat i Täby 2016

Den 18 april debatterades Täby kommuns resultat för 2016 i kommunfullmäktige. I mitt anförande lyfte jag fram att Täby har en välskött och solid ekonomi, att måluppfyllelsen är god och att 70 av 75 Alliansuppdrag är genomförda eller pågår. När Täby kommun nu hyr in sig på Täby Park Hotell så kommer vi också ta vårt ansvar och klara vårt åtagande för nyanlända med uppehållstillstånd. Jag avslutade med att säga att den 21 april så skriver vi på överenskommelsen om en förlängd Roslagsbana till city via Odenplan. I min värld, så levererar vi i alliansen i Täby!

Jag gick också i polemik med oppositionen (s) på ett par punkter. Vi liberaler och alliansen i Täby menar att vi skall ha en god kvalitet i verksamheterna samtidigt som de också bedrivs effektivt. (S) utgångspunkt är att vi ska ”göra åt” samtliga medel som budgeterats. Vi liberaler delar inte heller deras dystra verklighetsbeskrivning av förskolan och hemtjänsten. Täby har en förskola i toppklass. Vi har också höjt ersättningen till förskolan i flera steg. Jag kritiserade också den röd-gröna regeringen för deras besparingar på LSS-området, som liberalerna bekämpar på riksplanet och som vi Täby måste vara observanta på och följa upp hur de slår lokalt. Detta bör ske i nära dialog med de funktionshindrades organisation. Jag bad oppositionsledaren (s) i Täby att trycka på sina (s)-ministrar och ”stå upp för” den frihetsrevolution som LSS-reformen inneburit för de funktionsnedsatta och deras anhöriga!

Fel att låta inte låta föräldrar och barn välja skola

Skolkommissionen har nu presenterat sitt slutbetänkande. Kommissionen missar den grundläggande frågan om hur skolan ska kunna få ett tydligare kunskapsfokus. Istället föreslås inskränkningar i föräldrars och elevers rätt att själva välja skola. Valfriheten hotas. Istället för närhetsprincipen och betyg så ska elever lottas till populära skolor.

Om kommissionen vill skapa en mer likvärdig skola bör metoden vara att höja kvaliteten i de skolor som har brister och att inte lotta ut skolplatser till attraktiva skolor. Även om vi i Täby har en mycket god skolkvalitet så ser vi att en förstatligad skola skapar mer likvärdiga skolor. Ökad läxhjälp och en utökad elevhälsa är andra viktiga åtgärder. Åtgärder bör också sättas in tidigt och ges till de elever som har störst behov. I Täby satsar vi på duktiga lärare och skolledare samt specialpedagoger som arbetar med de elever som har störst utmaningar. Ett vinnande koncept som skolkommissionen kanske borde ha studerat.

After work med Jan Björklund i Täby

Onsdagen den 17 maj kommer Jan Björklund till Täby. Förutom ett gemensamt besök hos Täbypolisen och hos oss på kommunhuset så avslutar Jan dagen här med en after work tillsammans med Liberalerna i Täby kl.17-18.30. Om du skulle vilja delta är du varmt välkommen att anmäla dig till min kollega Joel Furvik på joel.furvik@liberalerna.se så får du information om plats för after worken. Jan håller ett kortare anförande runt 17.00. Medlem, potentiellt blivande medlem eller inte – välkommen att delta. Hoppas vi ses där!

Vill du kandidera till kommunfullmäktige, landstinget eller riksdagen för Liberalerna?

Den 1 mars öppnade möjligheten att nominera dig själv eller någon annan till att kandidera till kommunfullmäktige, landstinget eller riksdagen. Om du vill kämpa för en liberal samhällsutveckling lokalt, regionalt eller nationellt rekommenderar jag dig att nominera dig själv eller någon annan du känner. Valsedlarna kommer sedan att fastställas i slutet av året och föregås av rådgivande omröstningar. Läs mer här: http://stockholm.liberalerna.se/kandidat.

PS För att också kunna rösta i de rådgivande omröstningarna måste du bli medlem i Liberalerna senast 27 maj. Läs mer om hur du blir medlem på: www.liberalerna.se/bli-medlem DS

Liberalerna gör Täby bättre!

Vi gör det i första hand genom att driva igenom vår politik och våra förslag. Ibland är det också nödvändigt att balansera andra partiers inflytande och säga nej till förslag som vi Liberaler inte kan ställa upp på.

Jag heter Hans Ahlgren och känner en stor glädje över att som gruppledare få vara med att och driva liberal politik i Täby. Som liberal tror jag på individens möjligheter, främjandet av mångfald, marknadsekonomi och ett socialt ansvar.

Bästa hälsningar, Hans

Jag heter Hans Ahlgren och är kommunalråd och gruppledare för Liberalerna i Täby.

Nyhetsbrevet kommer mest att handla om aktuella politiska frågeställningar i Täby. Du får gärna tipsa andra om brevets existens, jag ser gärna fler prenumeranter. Om du byter e-postadress är jag glad om du meddelar din nya. Jag försöker svara på alla mail och telefonsamtal. Vår hemsida har adressen www.taby.liberalerna.se . Vänligen, Hans Ahlgren, hans.ahlgren@liberalerna.se. Tfn 076-643 9623.