Folke Ullenius, Thomas Helleday, Susan El Hark och Hans Ahlgren på TÄBY FK damers hemmapremiär på Tibblevallen 17 april 2022

Liberalerna satsar på fler konstgräsplaner

Täbyliberalerna går till val på ökad investeringstakt för nyanläggning och upprustning av kommunens fotbollsanläggningar.

Söndag 1 maj 2022

Barn- och ungdomars idrottande har många positiva effekter för både fysisk och psykisk hälsa, för skolresultat och för det sociala livet.

För att möta fotbollens behov och ge fler barn och ungdomar möjlighet att spela fotboll går Täbyliberalerna till val på att anlägga tre nya 11-mans konstgräsplaner varav två under den kommande mandatperioden, ytterligare en senast 2030 samt med hög prioritet genomföra en kraftfull upprustning av befintliga anläggningar.

I kommunens inomhusanläggningar finns oftast tillgång till både vattentoaletter och omklädningsrum. Så är det inte vid kommunens fotbollsplaner utomhus. Där saknas ofta dessa faciliteter helt eller så erbjuds endast bristfälliga lösningar. Många tjejer slutar med fotboll för att det inte finns omklädningsrum med toaletter och dusch och väljer andra sporter i stället. Bajamajor ses inte som ett tillfredsställande alternativ. ”Därför vill Täbyliberalerna se en snabb inventering av kommunens anläggningar och upprätta en plan för upprustning av samtliga fotbollsplaners faciliteter för att göra sporten jämställd och tillgänglig för alla” säger Thomas Helleday (L), vice ordförande i Kultur- och fritidsnämnden.

Täbyliberalerna vill även utreda förutsättningarna för att bygga en inomhusarena som kan användas för fotboll och andra sporter, tex friidrott. Behovet av att kunna träna och utöva sin sport året runt är stort.

”Vi har många talanger inom både fotboll, friidrott och andra sporter. Då är det rimligt att dessa ska kunna utöva sina sporter i kommunen under hela året” säger Hans Ahlgren (L), kommunalråd och gruppledare för Liberalerna i Täby.

För att förstå och fånga upp fotbollens och idrottsföreningarnas behov föreslår Täbyliberalerna att en samarbetsgrupp med medlemmar från kommunens föreningar, tjänstemän och politiker sätts samman med uppgift diskutera behov, tidsplaner, åtgärder och utbyta information vid möten under verksamhetsåren.

På bilden syns Folke Ullenius KFN och Thomas Helleday v ordf KFN samt våra kommunalråd Susan El Hark och Hans Ahlgren på hemmapremiären för Täby FKs Div 1 lag damer i matchen mot Sandviken.