Om Hans

Namn: Hans Ahlgren
Bor i:
Viggbyholm

Plats 1 på Liberalerna Täbys valsedel.

Förtroendeuppdrag:
-Kommunalråd och gruppledare
-Vice ordförande, Kommunstyrelsen
-Ledamot, Kommunfullmäktige
-Styrelseordförande, Täby Fastighets AB
-Ledamot, Stadsbyggnadsnämnden
-Ledamot, Utskottet för stadsbyggnad och miljö
-Ledamot, Näringslivsutskottet
-Ersättare, Styrelsen för SÖRAB
-Ersättare, Styrelsen för Käppala
-Ersättare, Styrelsen för Täby Holding AB
-Ersättare, Liberalerna Stockholms länsförbund

Vem är du?
Stockholmare. Gift, två vuxna döttrar och så en katt. Bor i Viggbyholm. Civilekonom i botten. Tidigare trettio år i näringslivet på Ericsson och SAS. Nu kommunalråd och gruppledare sedan ca tre år. Umgänget med familjen och vännerna, musik, en löparrunda och en tur till Visby ger mig inspiration, kraft och perspektiv.

Varför är du liberal?
Jag tror på marknadsekonomi, individens möjligheter, främjande av mångfald och det sociala ansvaret. För mig är Liberalerna det parti som bäst förenar dessa värden. Inspireras också av Aristofanes: ”Det är bäst att du engagerar dig i politik, annars är risken stor att du styrs av dårar!”

Mina tre viktigaste frågor för Täby

• Kultur och fritid: Utveckla – inte avveckla – biblioteken, den kommunala musikskolan och kulturskolan, rusta våra fina friluftsområden som t e x Skavlöten, ge föreningslivet goda förutsättningar och få till en året runt rekreationsanläggning på ullna med skidor på vintern, mountainbike och skärmflygning på sommaren.
  • Bevara och utveckla – för ett trivsamt Täby. Framkomlighet först, byggplaner sen. Pröva nya grepp för att kunna bygga billigare bostäder.
  • Täby ska vara kommunen med god kvalitet i verksamheterna oavsett utförare och med en välskött ekonomi.