Alliansen i Täbys budget för 2017

Fredag 16 september 2016

Pengar_LiberalernaTäby kommun står starkt med ordning och reda i den gemensamma ekonomin och god budgethållning. Kommunen ska ha en stabil ekonomi och låg skattesats. Vi ska hushålla med våra gemensamma skattepengar. Genom att trygga ekonomin skapar vi reserver för framtiden. Det är de svagaste i samhället som drabbas hårdast när ekonomin inte håller. Därför är det viktigt att ha trygga och stabila kommunala finanser med ett överskott för framtida investeringar och god välfärd.

Budgeten är ett tillägg till kommundirektörens budget för 2017. I övrigt gäller Alliansuppdragen från 2015 samt 2016. Budgeten i sin helhet kommer att presenteras under v.38. Huvudförslagen i Alliansens i Täbys budget är:

• Sänkt skatt med 10 öre
  • Förstärkt förskolepeng
  • Bevara och utveckla biblioteken
  • Utredning om Science Park
  • Skapande av en miljödag

”Vi har sett hur förskolor har haft utmaningar med att hantera bortfallet av förskolepengen under juli månad då barn som ska börja förskoleklass avslutar sin förskoletid i juni. Därför gör vi en riktad satsning på förskolepengen med 5,9 mkr. Dessutom bevarar vi och fortsätter att utveckla biblioteken med söndagsöppet och större utbud”, säger Hans Ahlgren gruppledare (L) och vice ordförande i kommunstyrelsen.

”I ett läge där många andra kommuner aviserar om höjda skatter och neddragningar kan Täby istället satsa på viktiga fokusområden och sänka skatten. En skattesänkning är ett styrkebesked i tid av ekonomisk oro. Alliansen i Täby visar med besked att det politiska ledarskapet spelar roll”, säger Leif Gripestam gruppledare (M) och kommunstyrelsens ordförande.

”Kommunen utvecklar kontinuerligt sina miljömål och genomför ett flertal förbättringar. Till 2050 ska Täby kommun vara koldioxidfri. För att ytterligare stärka vår miljöposition vill vi inrätta en årlig miljödag riktad till Täbyborna, föreningar och företag i Täby, med inspiration och erfarenhetsutbyte samt utdelning av Täbys miljöpris”, säger Annica Nordgren gruppledare (C ) och ordförande i Södra Roslagens miljö och hälsoskyddsnämnd.

”Just nu pågår förhandlingar inom ramen för Sverigeförhandlingen om att förlänga Roslagsbanan till Stockholm city via Odenplan. Dessutom arbetar vi för att bygga ut Roslagsbanan till Arlanda. Täby har en unikt strategisk plats för innovativa företag. Därför vill vi utreda förutsättningarna för att etablerar en Science Park i kommunen”, säger Camilla Brodin gruppledare (KD) och ordförande i arbetsmarknad och näringslivsutskottet.