Täby – en gymnasiekommun att vara stolta över

Söndag 1 maj 2016

Varje år genomför Statistiska centralbyrån sin medborgarundersökning där invånare över hela Sverige får svara på hur nöjda med olika saker i sin hemkommun. Allt från skola till cykelvägar, från vatten- och avlopp till möjligheten att vara med att påverka behandlas i enkäten. Vi liberaler är måna om att använda enkätens resultat för att se vad som fungerar bra och vad som fungerar mindre bra. Utifrån detta vill vi göra Täby till en ännu bättre kommun att bo och leva i.

När det kommer till frågan om invånarnas nöjdhet med gymnasieskolan så utmärker sig Täbyborna genom att vara nöjdare än såväl riksgenomsnittet som genomsnittet för kommunerna i Stockholms län. Detta gläder givetvis oss liberaler. En examen från gymnasiet är en språngbräda ut i arbetslivet eller för fortsatta studier på universitet och högskola.

Vi har en grundskola att vara stolta över och hela 96,1% av Täbys niondeklassare är behöriga till ett yrkesprogram på gymnasiet när de går ut årskurs nio, en bra bit över genomsnittet för både länet och landet. Då gäller det att kommunen tar sitt ansvar och ger dessa elever även en gymnasieutbildning av hög kvalitet.

Elever i Täbys skolor når grundläggande behörighet att plugga på universitet och högskola i högre omfattning än genomsnittet. Det är glädjande för oss liberaler att se att våra satsningar ger resultat och att allt det hårda arbete som våra lärare gör varje dag lönar sig.

Examen tre år LAtt klara skolgången inom utsatt tid är viktigt och bra, såväl samhällsekonomiskt som för individen. Av gymnasieeleverna boende i Täby blev 77,8% av eleverna förra läsåret färdiga med alla delar i gymnasieutbildningen och fick en examen på tre år. Detta är den näst högsta siffran i Stockholms län och den nionde högsta bland landets alla 290 kommuner. Vi vill givetvis att den siffran ska bli ännu bättre!

Åva gymnasium är en mycket bra gymnasieskola, men vi hoppas den ska kunna bli ännu bättre. Hög kvalitet ska vara en självklarhet och vi ska konkurrera med de bästa skolorna, för att ge eleverna den bästa utbildningen.
-Ulf Schyldt, vice ordförande gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden (L)