Hans Ahlgrens nyhetsbrev september 2016

Liberalerna gör Täby bättre

Fredag 16 september 2016

unnamedEn fortsatt stark ekonomi i Täby. Den senaste årsprognosen för Täby kommun pekar på ett överskott på 106 miljoner för 2016. Prognosen är 93 miljoner bättre än budget. Det är nämnderna och den löpande verksamheten, framför allt social omsorg och barn- och grundskolenämnden, som står för merparten av överskottet.

Genom att Täby har en stark och stabil ekonomi med ett rejält överskott så står kommunen, trots en dryg halv miljard i utjämningsskatt, också långsiktigt rustad inför kommande stora investeringar. En kontinuerlig översyn av kostnader och en effektivisering av organisationen möjliggör också budgetsatsningar.

Tydlig liberal profil i budgetöverenskommelsen för 2017. Efter långa förhandlingar enades alliansen i Täby i förra veckan om en budget för 2017. Liberalerna har drivit och fokuserat på för att få till en fortsatt utveckling av förskolan och, i stället för en föreslagen neddragning av biblioteksverksamheten och stängning av ett eller flera bibliotek, tillföra medel och utveckla biblioteken i Täby. Vi lyckades väl i förhandlingarna och fick till en budgetöverenskommelse med tydlig liberal profil.

Riktad satsning på förskolan. Förskolan har en viktig pedagogisk roll att fylla samtidigt som den också frigör tid för sysselsättning för föräldrarna. 2016 satsade alliansen ytterligare 22 miljoner på förskola och skola genom att höja förskolepengen och förtydliga kriterierna för den kvalitetspeng som betalas ut vid hög andel pedagogiskt utbildad personal. Nu fortsätter vi att utveckla förskolan och skapar ännu bättre förutsättningar 2017 genom den överenskommelse vi träffat. Vissa förskolor har haft svårigheter med att hantera det bortfall av pengen som juli månad innebär när barn som skall börja förskoleklass avslutar sin förskoletid i juni. Vi förändrar nu ersättningen och gör en riktad satsning på förskolepengen med 6 miljoner nästa år för att hantera frågan och samtidigt bygga in en större robusthet i systemet.

Biblioteken i Täby utvecklas– inte avvecklas! I en biblioteksutredning från i våras som syftade till att balansera kultur- och fritidsnämndens budget och samtidigt kunna erbjuda mer Täbyborna mer framtidsinriktade bibliotek, presenterades och diskuterades tre scenarier. I det mest drastiska scenariot skulle 3,6 miljoner (drygt 15 %) sparas på biblioteken och filialerna i Gribbylund, Hägernäs och Skarpäng skulle stängas. Vi liberaler sa nej till dessa tänkta besparingar och nedläggningar! I stället ville vi ha en satsning på biblioteken. Så blir det nu i budgeten för 2017.

Därför tillför vi kultur- och fritidsnämnden 2,6 miljoner i ramhöjning. Närmare 2 miljoner av höjningen går till biblioteksverksamheten. Vi säkrar därmed en biblioteksstruktur av minst nuvarande omfattning och genomför en stor satsning på öppettider, tillgänglighet och en utökad programverksamhet. Huvudbiblioteket i Täby centrum och Näsbyparks bibliotek kommer nu även att ha söndagsöppet. Vi inför ett system med meröppet, vilket gör biblioteken tillgängliga utöver ordinarie öppettider för t.ex. studier och läsning. Vi satsar också 1,5 miljoner på en utökad programverksamhet och på ett mer varierat mediebestånd.

Sänkt skatt i Täby. Politiker och tjänstemän i kommunen hanterar Täbyinvånarnas skattepengar och ska därför inte ta in mer pengar i skatt än nödvändigt. Tack vare de effektiviseringar som gjorts i kommunen finns nu utrymme också för en skattesänkning. Skatten sänks med 10 öre per 100 kronor.

En årlig miljödag inrättas. För att ytterligare stärka Täbys miljöprofil, inrättas en årlig miljödag för invånare, föreningar och företag, med inspiration och erfarenhetsutbyte samt utdelning av Täbys miljöpris.

Täby utvecklar digitaliseringsarbetet. Täby skall sträva efter att bli en mer effektiv, smart och hållbar kommun genom att se digitaliseringens möjligheter för alla verksamheter. Vi vill bland annat få till ett gemensamt bokningssystem för alla våra lokaler och anläggningar samt underlätta för företag att etablera sig i Täby.

Täby ska utvecklas med innovativa företag.Täby står inför en snabb utveckling med tusentals nya bostäder och arbetsplatser. Samtidigt har Täby ett strategiskt läge med direktförbindelser via Roslagsbanan till KTH och Stockholms universitet. Det pågår också förhandlingar om att förlänga Roslagsbanan till Stockholm city via Odenplan. Dessutom finns det planer på att bygga ut Roslagsbanan till Arlanda. Sammantaget gör detta att det finns mycket goda förutsättningar för innovativa företag att etablera sig i Täby och skapa företagskluster där utbildning, forskning och näringsliv samverkar i en Science Park.

Jag heter Hans Ahlgren och känner en stor glädje över att som gruppledare få vara med att och driva liberal politik i Täby. Som liberal tror jag på individens möjligheter, främjandet av mångfald, marknadsekonomi och ett socialt ansvar.

Bästa hälsningar, Hans

Jag heter Hans Ahlgren och är kommunalråd och gruppledare för Liberalerna i Täby.