Hans Ahlgrens nyhetsbrev släppt mars 2017

Liberalerna gör Täby bättre

Fredag 10 mars 2017

unnamed

Det var en tid sedan mitt senaste Nyhetsbrev. Här kommer ett nytt där jag listar jag tre viktiga liberala budgetfrågor för nästa år, markerar var vi står i relation till SD, beskriver ett besök på äldreboendet Allégården där maten står i centrum och mötet med föreningen FUB Roslagen, som arbetar för att barn, ungdomar och vuxna med utvecklingsstörning ska kunna leva ett gott liv.

Liberala budgetfrågor 2018.

I mitt anförande i kommunfullmäktige den 13 februari lyfte jag fram tre viktiga områden för oss liberaler i samband med att budgetunderlaget för 2018 debatterades:

Skolan.

Vi får många kvitton på att vår verksamhet håller hög kvalitet, nu senast att Täby kommun är nominerade till Guldtrappan, ett tecken på att vi kommit långt också vad det gäller skolans digitalisering. Med en höjd förskolepeng, ersättning också för sommarmånaderna och nu också bättre villkor för de förskolor som anställer utbildade förskollärare, så har förskolan getts bättre förutsättningar för att kunna erbjuda en bra verksamhet. Mer finns att göra som:
Stärk studievägledningen i årskurs 8 och 9. Då får vi till ett bättre val med färre avhopp eller byten och i förlängingen en bättre framtid för den enskilde eleven.
Utveckla samarbetet mellan grundskolan och kulturskolan. Barn som i unga år engagerar sig i musik, konst och andra kulturella aktiviteter får bättre studieresultat och ökar sin kreativitet.
Bevara och utveckla den öppna förskolan som spelar en så viktig roll för Täbys föräldrar.

Kulturen.

Liberalerna och alliansens satsning i årets budget på att utveckla biblioteken i Täby är en bra och viktig början. Vi vill att Täby ska klättra uppåt i ”seriesystemet” i rankingen av kultur/invånare, lämna sistaplatsen i länet och placeringen bland de sista kommunerna i Sverige. Täby satsade drygt 600 kronor, Danderyd över 900 och Vallentuna 1300 på kultur/invånare 2015. Skulle Täby satsa lika mycket på kulturen som våra grannkommuner så skulle det innebära ytterligare 20 respektive 50 miljoner. Vi kommer att återkomma med konkreta förslag på kultursatsningar. Det finns bara en väg att gå – uppåt!

Våra nyanlända.

Positivt att kommunen nu upphandlar temporära boenden för att kunna ta emot fler nyanlända. En förmedlingstjänst – mellan privatpersoner som vill hyra ut och nyanlända som behöver bostad – är också på plats. Det finns även en del övriga öppningar som gör läget bättre nu än för några månader sedan. Vi vill se en ökad satsning på integration nästa år, för att utöver bostäder, säkra att så många som möjligt av de nyanlända, så snabbt som möjligt, också kommer i arbete och finner en gemenskap och en väg mot ett bättre och mer produktivt liv.

Stark ekonomi i Täby

Täby kommuns bokslut ger ett överskott på 140 miljoner för 2016. Med en välskött ekonomi och god kvalitet i verksamheterna så är förutsättningarna goda för att kunna hantera kommande större investeringar och oförutsedda utgifter. Samtidigt gäller det att vi är lyhörda för de behov som finns inom viktiga verksamheter såsom skola, social omsorg och äldreomsorg och har en beredskap för att hantera uppkommande problem på ett bra sätt.

Markerar var vi står i relation till SD

Liberalernas främsta prioritet är att få till en ny Alliansregering till valet 2018 med ett så starkt liberalt inflytande som möjligt. På samma sätt arbetar vi för ett fortsatt starkt liberalt inflytande också här i Täby i en borgerlig allianssamverkan. När nu moderaterna på riksplanet har inlett en dialog med SD och öppnar upp för ett bredare samarbete så har liberalerna samtidigt lämnat ett tydligt besked: Vi kommer inte att samarbeta eller förhandla med SD vare sig på riksplanet eller lokalt här i Täby. Det skulle strida helt mot våra grundläggande värderingar.

Besök på Allégårdens äldreboende

Nyligen var jag på besök på Allégårdens äldreboende i Näsby Park. Verksamheten drivs av Vårdstyrkan, ett privat företag som bedriver äldreboende i Täby, Sollentuna och Vallentuna. Med ”maten i centrum” och genom att det ordnas dagliga aktiviteter för de äldre, så har de påtagligt stärkt livskvaliteten för de som bor på Allégården. Vårdstyrkan, med kökschefen Jan Hedberg i spetsen, är måna om att varje måltid ska vara en upplevelse i sig. En drink före maten eller ett glas vin till maten finns också som en möjlighet bl a på fredagar. Tack vare den höga ambitionen är Allégården nu också en av tre finalister i tävlingen ”Arla Guldko” i kategorin ”Bästa seniormatglädje”. Vi liberaler har länge värnat äldres livskvalitet. I riksdagsvalet 1985 drev Bengt Westerberg och dåvarande Folkpartiet frågan om ”Ett eget rum på långvården”. Vi Liberaler i Täby tar nu stafettpinnen lokalt. Vi vill att människor skall kunna leva livet hela livet. För mig var det ett väldigt givande besök med många lärdomar. Det är vår ambition att också göra politik av detta i framtiden! Vet du någon annan verksamhet i Täby som du tycker jag borde besöka? Kontakta mig på hans.ahlgren@liberalerna.se

Möte med föreningen FUB Roslagen

I förra veckan träffade jag FUB Roslagen, som arbetar för att barn, ungdomar och vuxna med en utvecklingstörning ska kunna leva ett gott liv. FUB har länge arbetat för att Täby kommun ska bygga fler LSS-boenden och påtalat bristen av dessa. Det är bara att hålla med FUB. Vi i Täby har länge varit alldeles för dåliga på att bygga LSS-boenden. Frågan är nu tydligt uppe på agendan. Liberalerna i Täby kommer i allianssamarbetet vara drivande i arbetet för att fler LSS-boenden byggs i kommunen. På mötet diskuterades också samarbetsformerna mellan Täby kommun och FUB. Det är viktigt att vi fortsätter med ett nära och bra samarbete mellan kommunen och föreningen. Jag tog på mig att driva den frågan vidare. Vidare kommer liberalerna att fortsätta att utmana regeringen om nedskärningarna i den personliga assistansen. Det slår inte bara hårt mot de drabbade familjerna utan även mot hela samhället då anhöriga inte kan förvärvsarbeta i lika hög utsträckning.

Liberalerna gör Täby bättre!

Vi gör det i första hand genom att driva igenom vår politik och våra förslag. Ibland är det också nödvändigt att balansera andra partiers inflytande och säga nej till förslag som vi Liberaler inte kan ställa upp på.

Vill du bli medlem i Liberalerna?

Vi behöver bli fler som engagerar oss för och stödjer en demokratisk och liberal samhällsutveckling! När vi liberaler engagerar oss – handlar det i grunden alltid om samma sak: att varje människa ska vara fri att forma sitt eget liv. Fyra enkla sätt att bli medlem: 1. Swisha 50 kronor till 123 148 12 41     I meddelanderutan skriver du ”m” följt av hela ditt personnummer och din mejladress 2. Hemsidan: www.liberalerna.se/bli-medlem 3. Mejla oss: info@liberalerna.se 4. Ring: 020-53 53 53

Jag heter Hans Ahlgren och känner en stor glädje över att som gruppledare få vara med att och driva liberal politik i Täby. Som liberal tror jag på individens möjligheter, främjandet av mångfald, marknadsekonomi och ett socialt ansvar.

Bästa hälsningar, Hans

Jag heter Hans Ahlgren och är kommunalråd och gruppledare för Liberalerna i Täby.

Nyhetsbrevet kommer mest att handla om aktuella politiska frågeställningar i Täby. Du får gärna tipsa andra om brevets existens, jag ser gärna fler prenumeranter. Om du byter e-postadress är jag glad om du meddelar din nya. Jag försöker svara på alla mail och telefonsamtal. Vår hemsida har adressen www.taby.liberalerna.se . Vänligen, Hans Ahlgren, hans.ahlgren@liberalerna.se. Tfn 076-643 9623.