Glädjande att kommunen hyr Täby Park Hotell för nyanlända med uppehållstillstånd

Onsdag 15 mars 2017

Under hösten 2016 informerade Täby kommun berörda myndigheter om att man inte klarade av att ta emot och ordna tillfälliga bostäder till alla de 273 personer med uppehållstillstånd som Täby blivit anvisade att ta emot. Nu har Täby kommun tecknat hyresavtal med fastighetsägaren till Täby Park Hotell och tar över Migrationsverkets asylboende. Genom att kommunen nu tar över fastigheten kommer Täby klara av att ta emot de personer som anvisats Täby. En bra lösning som vi liberaler i Täby arbetat för och som vi nu gläds åt.

– Det är mycket glädjande att vi nu tar över lokalerna på Täby Park Hotell. Personer som tvingats fly från krig och sitt hemland behöver en trygg plats att bo, verka och integreras i. Täby kan vara den platsen. Vi tror de blir många barnfamiljer som kommer att bo på hotellet. Barn med uppehållstillstånd och som går i skolan kan fortsätta som vanligt. Till nya som flyttar in ordnas skolplats på olika skolor i kommunen och de som redan börjat integreras här i Täby och fått uppehållstillstånd kan bo kvar, säger Hans Ahlgren, kommunalråd (L) och gruppledare.

Mer finns att göra

Målet är att de personer som tillfälligt bor på hotellet ska få sysselsättning genom praktik eller jobb och sedan kunna ordna ett eget boende. En förmedlingstjänst – mellan privatpersoner som vill hyra ut och nyanlända som behöver bostad – kan vara en sådan möjlighet.

– Liberalerna vill se en ökad satsning på integration nästa år, för att utöver bostad, säkra att så många som möjligt av våra nyanlända i Täby, så snabbt som möjligt, också kommer i arbete, finner en gemenskap och en väg mot ett bättre liv. Frivilligorganisationerna är fortsatt viktiga och kommunen behöver hjälpa och stötta dem i deras arbete, avslutar Hans Ahlgren (L).

Täby kommuns egna pressmeddelande hittar du här.